Interieurdecoratie op maat met Large Format Printing

Printen op groot formaat zorgt voor onbegrensde mogelijkheden in interieurdecoratie. Dat biedt uitstekende groeikansen voor groot formaat printbedrijven. En het levert ontwerpers een enorme creatieve vrijheid op. Jo Dhaenens, expert visuele communicatie, over dé trend op het gebied van interieurinrichting.

Banners, borden, buitenreclame en zelfklevende producten voor op auto’s. Het zijn allemaal toepassingen waar LFP zich uitstekend voor leent. Maar dé grote groeipijler binnen deze printsector is wat Dhaenens betreft de op maat gemaakte, hoogwaardige interieurdecoratie. ‘En dan bedoel ik interieur in ruime betekenis. Dus niet alleen voor privéwoningen, maar ook voor kantoren, restaurants, winkels, cafés, musea. Door de nieuwe technologieën en printmedia kan iedereen nu in elke binnenruimte heel eenvoudig een gepersonaliseerde look, een specifieke sfeer of huisstijl creëren.’

Kies uw persoonlijke look and feel

Belangrijk voordeel van groot formaat inkjet is dat ook lage oplages financieel haalbaar zijn. Dhaenens: ‘Daarin verschilt het van traditioneel drukwerk of zeefdruk. Je kunt zonder probleem een oplage van één exemplaar printen. Je stuurt een file naar de printer en die wordt gedrukt. Wat opstartkosten betreft maakt het niet veel uit of je er honderd of één drukt.’

Alle mogelijke landschappen, portretten, patronen of teksten kunnen worden geprint op wandbekleding, textiel en toepassingen voor vensters en vloeren. ‘Er is een enorme variëteit aan printmedia. Je kunt afdrukken op verschillende structuren: pleister, zandkorrel, leder of glad. Het geeft allemaal een andere uitstraling. De eindklant kiest precies de look and feel die hij wenst.’

Van permanente wandbekleding tot zeer tijdelijke

Horecaondernemingen gebruiken unieke wanddecoraties om voor de gasten een specifieke beleving op te roepen. In wachtruimtes van ziekenhuizen wordt een rustgevende ambiance gecreëerd. En winkels kiezen voor flexibele oplossingen zodat ruimtes snel zijn aan te passen als dat nodig is. ‘Naast de meer permanente toepassingen zijn er ook geschikte producten voor frequent wisselende interieurs. Medewerkers in winkels kunnen de decoraties zelf gemakkelijk verwijderen en aanbrengen. Daar hoeft geen specialist aan te pas te komen.  Zo kan een wand bijvoorbeeld worden bekleed met magnetisch folie. Daar kun je heel eenvoudig een print op een ijzerhoudend medium ophangen. En nog dezelfde dag kun je de ruimte weer een compleet andere look geven.’

Interieurdecoratie in de praktijk

Dhaenens geeft een aantal concrete voorbeelden van gepersonaliseerde wandbekledingen:

  1. ‘De vrolijke vrouw met camera is geprint op een specifieke vinylsoort, die weer gemakkelijk is te verwijderen. De wandbekleding is gelamineerd om een mooie finish aan het beeld te geven. Dat maakt deze wand ook eenvoudig te reinigen.’
  2. ‘De artistieke decoratie met de zebra naast het zwart-wit patroon is geprint op canvas. Het doek is opgespannen op een spieraam.’
  3. ‘De smakelijke wand in het bedrijfsrestaurant is van vinyl met daarop een folie met blackboard-print. Dat is dus een permanente afbeelding van een beschreven schoolbord. Maar je kunt ook kiezen voor krijtbord-folie waar je op kunt schrijven met een krijtstift.’
  4. ‘De boom die in pixels uiteenvalt is geprint op behangpapier met een bijzonder oppervlak. In de vinylcoating is een lederstructuur afgedrukt. Afhankelijk van het beoogde effect kan er ook worden gekozen voor een glad oppervlak of voor een fijne of grove korrelstructuur.’

Jo Dhaenens is expert op het gebied van groot formaat inkjet media. Hij volgt trends op de voet en denkt graag mee over oplossingen.

Posted by / september 13, 2018