Hoe duurzaam is digitaal drukken?

Wie een digitale pers gebruikt, is zich ongetwijfeld bewust van de grote voordelen ten opzichte van offset. Maar wist u dat digitaal drukken ook uit milieu-oogpunt zeer aantrekkelijk is? Een gesprek met Sander Seijsener, Market Manager Digital Printing, over de link tussen digitaal drukken en duurzaamheid.

Exact de gewenste oplage

Digital printing heeft nog niet echt een groen imago, maar volgens Seijsener is dat niet terecht. ‘In feite is het een zeer duurzame manier van drukken. Dat heeft alles te maken met de mogelijkheid tot printing on demand, waardoor in kleine volumes kan worden gedrukt. Je print op het moment dat je het drukwerk nodig hebt. Zo hoef je bijvoorbeeld van een boek niet meteen een oplage van vijftigduizend exemplaren te maken en dan maar hopen dat je ze ook allemaal verkoopt. Je kunt er eerst duizend drukken en als de vraag groter blijkt, druk je er weer vijfhonderd bij. Enzovoort. Op die manier belanden er geen boeken bij het oud papier.’

Eerste afdruk meteen perfect

Ook op een andere manier voorkomt digitaal drukken onnodige verspilling. Seijsener: ‘Voor drukwerk op offsetmachines is vaak veel inschiet nodig. Dat betekent dat je al snel een paar honderd vel verder bent, voordat een afdruk de gewenste kwaliteit heeft. Bij digital printing is de eerste afdruk vrijwel meteen goed. Daarmee reduceer je het papierafval aanzienlijk, tot wel 25%.’

Niet meer schieten met hagel

Digital printing is perfect geschikt om in te zetten voor direct mailing. Omdat het de mogelijkheid biedt om een specifieke klantengroep zeer gericht te benaderen. Seijsener: ‘Dat betekent dat een bedrijf niet meer honderdduizend folders hoeft te versturen met allemaal exact dezelfde boodschap. Dat is schieten met hagel en dat is niet meer nodig. Je kunt nu vijfduizend gepersonaliseerde folders naar exact de juiste doelgroep versturen. Dat levert een hogere conversion rate op: Per verstuurde folder gaan meer mensen tot aankoop over.’

Packaging ontdekt digital

Een relatief nieuwe sector waarin digitaal drukken een hoge vlucht begint te nemen is packaging. In die booming markt ziet Seijsener voor de komende jaren grote kansen. ‘Het was altijd gebruikelijk om kartonnen verpakkingen in grote straten te bedrukken en te vouwen. Als je een offsetpers inzet, moet je uitgaan van minstens vijfduizend stuks wil je uit de kosten zijn en goed kunnen gaan draaien. Gebruik je een digitale pers, dan kan het bij een oplage van één exemplaar al interessant zijn. Je hebt namelijk geen opmaakkosten en geen inschiet. Vooral voor testmarkten is dat zeer interessant. Wil je uitproberen hoe een product bij klanten valt, dan kun je heel eenvoudig bijvoorbeeld vijf of twintig, of honderd dozen bedrukken. Je hoeft geen lange runs te maken en dus ook niets weg te gooien.’

Nóg duurzamer dankzij eco-papier

Conclusie: wie digitaal drukt, scoort behoorlijk goed als het gaat om duurzaamheid. En de juiste papierkeuze kan het positieve milieueffect alleen nog maar versterken. Een ingewikkelde opgave is dat zeker niet, want er is inmiddels een uitgebreid aanbod aan digitale papiersoorten met milieukeurmerken zoals FSC, PEFC en EU Ecolabel. Seijsener: ‘Ik noem als voorbeeld het assortiment Digigreen, dat geschikt is voor alle digitale druktechnieken. Dat is een 50% recyclede papiersoort, dus zeer duurzaam. Dit merk wordt door Arjowiggins geproduceerd in Frankrijk. In een straal van 100 kilometer rond Parijs zamelt de fabriek gebruikt kantoorpapier in. Daarvan maken ze recycled papier met een hoge witheid, hoge opdikking en uitstekende opaciteit. Duurzamer kan het bijna niet.’

Meer weten? Just ask Antalis.

 

Sander Seijsener is een expert op het gebied van de digitale branche. Zijn specialisaties zijn: dry toner, HP Indigo en high speed inkjet.

Posted by / februari 16, 2018