‘Smart digital paper’ communiceert met phones en tablets

Stel u eens voor. Drukwerk dat digitaal contact maakt met smartphones en tablets. Niet via een QR-code, maar middels een ingebouwde ‘chip-met-antenne’. Dat is geen toekomstmuziek, maar nu al werkelijkheid. Dit slimme digitale papier biedt ongekende promotionele mogelijkheden.

Link tussen offline en online

Digital-deskundige Sander Seijsener is enthousiast over het nieuwe product. Hij ziet het als de nieuwste veelbelovende link tussen offline en online. ‘Papierproducent Arjowiggins is erin geslaagd om een RFID-chip met antenne in twee lagen papier in te sluiten. De chip kan contact maken met mobiele apparaten die zijn uitgerust met NFC. Deze Near Field  Communication technologie wordt nu al op grote schaal toegepast bij bijvoorbeeld contactloos betalen met smartphone.’

Visitekaartje met chip

Het nieuwe papier heet PowerCoat Alive. Het is niet alleen uitstekend te bedrukken met HP Indigo, maar dry toner behoort eveneens tot de mogelijkheden. Ook voor offset in klein formaat is het geschikt. Dat betekent dat er dus heel veel mooie drukwerktoepassingen zijn te bedenken. Sander Seijsener: ‘Een uitstekend voorbeeld is het visitekaartje met ingebouwde chip. De klant die het kaartje heeft gekregen, hoeft het maar in de buurt van zijn telefoon te houden en hij wordt onmiddellijk doorgelinkt naar de website van het bedrijf. Of je kunt een link maken naar een speciale actie of andere aanvullende informatie.’

Ongekende mogelijkheden

Hoe het in de praktijk werkt? De klant krijgt PowerCoat Alive aangeleverd in een doos met een aantal vellen. Er is een unieke code bijgesloten die geldt voor alle chips in die specifieke doos. Seijsener: ‘Die code kan de klant gebruiken op een speciaal online platform om vervolgens een link in te voeren naar de gewenste URL. Op elk moment kan er weer een andere landingspagina worden ingevoerd. Onbeperkt!’

Seijsener ziet geweldige mogelijkheden voor branding specialisten, grafische ontwerpers en marketeers. Denk aan interactieve toepassingen in magazines, boekomslagen, verpakkingen, cosmetica-artikelen, productlabels. De klant kan worden gelinkt met extra productinformatie, speciale aanbiedingen, kortingsbonnen, uitnodigingen, wedstrijden,…

Bekijk voor meer toepassingen deze video.

Schat aan klantinfo

Tot slot wijst Seijsener nog op een extra voordeel van smart digital paper: ‘Het biedt uitstekende mogelijkheden om te tracken. Dat betekent dat je als bedrijf veel data kunt binnenhalen die nuttig zijn voor een klantprofiel. Voor marketeers is die informatie echt goud waard.’

PowerCoat Alive is leverbaar in verschillende papierkwaliteiten. De vellen hebben een formaat van 320×460 en zijn – afhankelijk van de toepassing – beschikbaar in verschillende lay-outs: met 2, met 4 of met 25 chips op een vel. De NFC-techniek wordt al door een aanzienlijk deel van de smartphones ondersteund. Dat geldt sowieso voor praktisch alle android-toestellen, maar ook  voor de nieuwste generatie i-Phones en toestellen met de nieuwste IOS-upgrade.

Meer weten over de technische details? Neem contact op met de expert.

Sander Seijsener is een expert op het gebied van de digitale branche. Zijn specialisaties zijn: dry toner, HP Indigo en high speed inkjet.

Posted by / februari 16, 2018